Składanie komputera do domowego studia nagrań. Część II
W pierwszej części omówiliśmy procesor i pamięć RAM jako główne elementy komputera PC, które są wykorzystywane do obsługi dźwięku. W tym artykule przyjrzymy się różnym typom dysków twardych, interfejsów audio i innych akcesoriów.
Dysk twardy
Dysk twardy odpowiada za to, jak szybko można załadować
- pliki, w tym ścieżki dźwiękowe i próbki,
- Programy, w tym programy DAW, wtyczki i syntezatory wirtualne,
- systemu jako całości.
Dlatego dysk twardy jest bardzo ważny podczas pracy z dźwiękiem. Jego wielkość określa, na ile programów i próbek można sobie pozwolić podczas pracy, a szybkość - jak długo trzeba czekać na ich załadowanie. Próbki bardzo szybko zabierają miejsce na dysku. Oto kilka przykładów:
- Popularny sampler syntezatorowy Spectrasonics Omnisphere będzie wymagał 64 GB wolnego miejsca.
- Bębny Superior Drummer 3 pochłoną 41 GB w konfiguracji podstawowej, 236 GB w konfiguracji rozszerzonej, a do zainstalowania będą potrzebowały 55 GB.
- Próbki orkiestry 8DIO Majestica zajmą 41 GB.
Aphex Twin, jeden z pionierów gatunku IDM w muzyce elektronicznej, mówił w wywiadach na początku XXI wieku, że godzinami czekał, aż jego sample zostaną ściągnięte z ReCycle na jego sampler. Na szczęście od tamtego czasu technologia przeszła długą drogę.
HDD czy SSD?
W 2019 roku nie trzeba chyba wyjaśniać różnicy między dyskiem HDD a SSD - każdy wie, że w tym pierwszym wiruje cylinder z danymi, a w drugim znajdują się układy scalone, jak w "pamięci RAM". Za gigabajtowy dysk twardy trzeba zapłacić mniej, ale prędkość odczytu będzie mniejsza niż w przypadku dysku SSD, który z kolei jest droższy.
Zaleca się posiadanie obu tych urządzeń: system operacyjny zainstalowany na dysku SSD będzie działał znacznie szybciej i będzie lepiej reagował na polecenia, a projekty, programy DAW i wtyczki będą ładowały się szybciej. Dobrze jest też mieć próbki, z którymi pracuje się najczęściej.
Konkretna objętość zależy od stylu muzyki: nagrania na żywo i ich imitacje (realistyczna perkusja, bas, orkiestra) zajmą znacznie więcej miejsca niż muzyka elektroniczna z syntezatorów, które nie obciążają stołu midi.
Ogólnie rzecz biorąc, aby wygodnie pracować z dźwiękiem, warto kupić dysk SSD o pojemności 240 GB lub większej (np. Samsung 860 EVO) oraz dysk HDD o pojemności 1 TB lub większej, pracujący z prędkością 7200 obr/min i wyposażony w bufor 64 MB (np. Toshiba P300). Im szybciej dysk się obraca i im większy bufor, tym lepiej.
Interfejs
Najpopularniejszym obecnie standardem połączenia dysku twardego z płytą główną jest SATA 3.0 o szybkości transferu do 6 gigabitów na sekundę.
(czyli około 600 Mb/s).
Istnieją jednak także dyski SSD podłączane do portu PCI-E, które zapewniają szybkość transferu danych do 15 Gb/s (15 000 Mb/s). Takie dyski są droższe i zwykle używane do edycji wideo 4K, ale spodobają się naszym samplerom i syntezatorom (dobrym rozwiązaniem będzie na przykład Corsair Neutron NX500). Z drugiej strony, coraz popularniejsze gniazdo M.2 (odczyt do 770 Mb/s) nie oferuje tak znacznej przewagi prędkości nad SATA 3.0.
Interfejs audio
Wiele zależy od stylu i kierunku Twojej muzyki:
Jeśli użytkownik chce tylko miksować, liczba i charakterystyka kanałów wejściowych nie ma znaczenia. Ważna jest maksymalna częstotliwość próbkowania: im jest ona wyższa, tym wyższa jest jakość dźwięku, z którym można pracować. Nierzadko profesjonalne projekty studyjne są realizowane z częstotliwością 96, a nawet 192 kHz.
Jeśli planujesz nagrywać wokale i instrumenty akustyczne, potrzebujesz wejść XLR do podłączenia mikrofonów: jedno lub dwa wystarczą do większości potrzeb. Do podłączenia mikrofonów pojemnościowych potrzebne jest zasilanie phantom +48V.
Potrzebujesz nagrać gitarę elektryczną lub basową? W takim przypadku interfejs audio powinien mieć instrumentalne wejście Hi-Z o impedancji od 1 megaom. W przeciwnym razie potrzebny będzie oddzielny wzmacniacz Di-Box, który przekształci sygnał gitarowy na użyteczne wejście liniowe.
Do dobrego nagrania perkusji potrzebne jest co najmniej 8 wejść XLR: 2 na werbel (aby nagrać werbel i korpus), 2 na talerze (aby były w stereo), 3 na tomy (ponieważ zazwyczaj są trzy), 1 na kick drum.
Jeśli grasz w zespole, który korzysta z urządzenia odtwarzającego, potrzebujesz co najmniej dwóch niezależnych wyjść liniowych - jednego dla urządzenia odtwarzającego i jednego dla metronomu perkusisty.
Aby sterować syntezatorami, pedałami efektów i wzmacniaczami z poziomu programu DAW za pomocą interfejsu midi, interfejs audio powinien być wyposażony w porty midi.
Interfejs audio musi obsługiwać standard ASIO, aby podczas nagrywania nie występowały opóźnienia. Należy również zwrócić uwagę na rodzaj podłączenia karty dźwiękowej do płyty głównej - zazwyczaj jest to USB 2/3, ale istnieją interfejsy z portem Firewire, tradycyjne dla komputerów Apple - w nowoczesnych "płytach głównych" to złącze nie jest często spotykane, więc do takiego urządzenia może być potrzebna dodatkowa karta PCIe.
Do większości zadań wystarczy karta Steinberg UR-12. Nagrywanie kilku instrumentów jednocześnie i wyprowadzanie dźwięku do różnych źródeł z różnym balansem umożliwi ESI U86 XT, a także jego wyższa wersja ESI U108 PRE - to jest to, czego potrzebujesz do nagrywania perkusji.
Reszta
Karta graficzna
Do odtwarzania dźwięku powinna wystarczyć dowolna karta graficzna, która nie jest wbudowana w procesor. Dlaczego nie jest zalecane używanie wbudowanej karty graficznej? Ponieważ ma tendencję do zużywania części pamięci na swoje działanie, a także nagrzewa procesor.
Jeśli komputer będzie stał w tym samym miejscu, w którym nagrywasz wokal lub instrumenty akustyczne - rozsądnie jest wziąć niezbyt mocną dyskretną kartę graficzną z pasywnym chłodzeniem, aby system był jak najcichszy. Sprawdzi się na przykład karta Palit GeForce GT 710 Silent LP.
Monitor
Początkujący użytkownicy będą mogli wygodnie pracować na monitorze o przekątnej 24 cali, ale jeśli ich projekty rozrosną się do ponad 50 ścieżek, a liczba wtyczek przekroczy sto, dodatkowy monitor okaże się prawdziwą rewelacją. Z jednej strony będzie widoczny Twój projekt, a z drugiej mikser i wtyczki, z którymi aktualnie pracujesz. Dzięki temu praca z dźwiękiem jest znacznie wygodniejsza i szybsza. Do takich celów świetnie nadają się monitory bezramkowe, które dobrze do siebie pasują.
Zasilanie, wentylacja, zasilacz UPS
Elementy te wpływają na stabilność i bezgłośność systemu.
Wydajność zasilacza zależy w dużej mierze od mocy procesora, karty graficznej i liczby dysków twardych. Ponieważ wybieramy mocny procesor, a dyski twarde w naszej branży nigdy nie są zbyt obfite, zalecamy zasilacz o mocy co najmniej 500 W. Certyfikat 80 Plus Bronze powinien być traktowany jako punkt wyjścia, ponieważ zapewnia on dobry poziom efektywności. Należy również zwrócić uwagę na poziom hałasu zasilacza. Dobrym punktem wyjścia może być zasilacz Chieftec Force 550W.
Nie należy skąpić na wentylację - co najmniej jeden wentylator do przedmuchiwania dysku twardego (przy okazji przedmuchiwanie dysków SSD nie jest konieczne - jeśli chcesz uzyskać maksymalną ciszę, powinieneś pracować tylko z dyskami półprzewodnikowymi) i jak najcichszy cooler do chłodzenia procesora.
Dobrym pomysłem jest zaplanowanie budżetu na zasilacz UPS - szkoda stracić dobrą mieszankę lub dublet z powodu przerwy w dostawie prądu. Ponadto, ponieważ z czasem sprzęt musi się powiększać - od monitorów audio, przez syntezatory, po urządzenia montowane w szafach typu rack - opłaca się chronić go przed przepięciami i zwarciami. Nawet niewielka opcja może zaoszczędzić cenne projekty i sprzęt.