Gry komputerowe

Najnowszy dodatek do Battlefield 1, Apokalipsa

Ostatnim dodatkiem wydanym dla Battlefield 1 20 lutego 2018 roku była Apokalipsa. Podobnie jak poprzednie, dodał kilka broni, nowe mapy i tak dalej. Jest jednak coś, co odróżnia Apocalypse od wszystkich innych: sekrety i unikalne questy przeznaczone dla ekstremalnych graczy, którzy chcą się sprawdzić.

Mapy

Mapy są prawdopodobnie pierwszą rzeczą, jakiej oczekują gracze, gdy słyszą słowo "ukończenie", przynajmniej w grach online. W Apokalipsie dodano pięć kart: Passchendaele, Somma River, Caporetto, London Calling i Razor's Point. Możemy porozmawiać trochę o każdej karcie z osobna.

"Passchendaele.

"Passchendaele to małe miasteczko, zniszczone albo w wyniku wielu walk, albo kilku bombardowań, wydaje się, że też zostało zagazowane, o czym być może świadczą kałuże o zielonkawym zabarwieniu (tak, mają takie w okolicy). Mapa może wydawać się przeznaczona tylko dla piechoty, ale w walce na niej mogą brać udział także pojazdy.

"Rzeka Somma

"Rzeka Somma" nie odeszła daleko od "Peschendaele", będąc małym obszarem przemysłowym, o czym świadczy mała fabryka obok wielu zrujnowanych domów, sama będąc jednym z nich. Większość walk będzie toczyć się w okopach lub w małym domku po lewej stronie, gdzie punkt respawnu jednej z drużyn znajduje się nieco dalej. Mapa jest mała, ale nie przeszkadza to czołgom w kontynuowaniu walki, aby pomóc swoim sojusznikom.

"Caporetto.

Trudno powiedzieć, czym jest Caporetto, bo małe zrujnowane budynki przy zwalonym, niby-kościele nie przypominają niczego. Można przypuszczać, że jest to mała wieś, ewentualnie kościół i małe zabudowania gospodarcze, inaczej trudno to ocenić. W większości mapa jest otwartym polem, poza zrujnowanymi budynkami i ogromną ilością kamieni, nie ma gdzie się schować, więc trzeba walczyć, może w niesprawiedliwej, ale jednak otwartej bitwie.

"London Calling" i "Razor's Point

Obie te mapy przeznaczone są dla nowego (ale bardzo mało popularnego) trybu - "Air Superiority". Tryb ten jest z kolei następcą tego samego trybu z Battlefielda 4. Zadanie graczy jest proste: weź samolot, zdobądź punkt(y) i nie pozwól, aby wróg go przechwycił. W tej chwili tryb ten jest dosłownie martwy. Nie ma do niego pilotów, a liczne serwery są puste.

(Lewe zdjęcie to "Razor's Point", prawe zdjęcie to "London Calling")

Broń

Nowe uzbrojenie to drugi najważniejszy element, którego implementacja jest kluczowa dla graczy. "Apokalipsa" zachwyciła nas (niektórych nie tak bardzo) następującymi, istniejącymi w rzeczywistości, tytułami: "Pistolet maszynowy Hovella", "M 1917", "Maxim 08/18", "PP RSC", "Revolver MK 6", "Ross MK 3". Warto wspomnieć, że każda jednostka ma kilka odmian (lub więcej), takich jak: "PP RSC SERIOUS" i "PP RSC LENSE", które wyróżniają się obecnością celownika na jednym z nich, a także nieznacznym zmniejszeniem lub zwiększeniem charakterystyki.

Każdą broń DLC można zdobyć tylko poprzez wykonanie zadań, które następują po sobie.

"Karabin maszynowy Hovell".

Pistolet podręczny Hovella to półautomatyczny karabin dla medyka. Aby go zdobyć, gracz musi wykonać 50 eliminacji wroga, grając jako klasa medyka. Moim zdaniem jest to jedna z najlepszych jednostek dla tej klasy, gdyż posiada nie tylko wysokie obrażenia, ale także celność, zasięg i szybkostrzelność. Jedynym mankamentem jest celownik, który nie znajduje się w centrum, jak wszyscy są przyzwyczajeni, ale nieco z boku, co mogłoby zmylić niezorientowanych.

"M1917"

M1917 to karabin snajperski, który charakteryzuje się dobrą celnością przy strzelaniu z bliska, dość wysoką celnością (celność może spaść przy szybkim strzelaniu) i przeciętnymi obrażeniami, typowymi dla większości karabinów tej klasy. Istnieje wersja z tłumikiem (będzie pokazana na zrzucie ekranu), która posiada zwiększoną izolację kagańca, pochłaniającą dźwięk wystrzału. Warto wspomnieć o misji. Podobnie jak karabin maszynowy Hovell, polega on na wyeliminowaniu 50 osób z każdej klasy snajperskiej.

"Maxim 08/18".

Maxim 08/18 to przedstawiciel klasy karabinów maszynowych, posiadający przeciętną jak na taką broń prędkość, obrażenia i przyjemny odrzut oraz celność na średnim dystansie. Może być aktywnie wykorzystywany do gry na zamkniętych mapach lub z dużą ilością okopów. Wymaga 50 eliminacji na klasę wsparcia, aby ją zdobyć.

"Ross MK III.

Reprezentuje przybliżoną kopię M1917, z nieco mniejszym magazynkiem i o dwa naboje większą szybkostrzelnością.

"RSC.

RSC został zaprojektowany do samoobrony członków załogi czołgu w ekstremalnych przypadkach. Pojemność magazynka jest ograniczona do 9 naboi, a broń wydaje się być wykonana z dużej ilości nadwyżek materiałowych w celu oszczędzania zasobów. Wygląd nie powinien jednak odstraszyć gracza, gdyż za tą małą brzydotą kryje się porządna broń, nadrabiająca niewielką pojemnością magazynka, pozwalająca właścicielowi zadać poważne obrażenia każdemu, kto stanie jej na drodze.

Rewolwer MK VI.

Rewolwery w tej grze są zarówno silną jak i słabą bronią w tym samym czasie. Z jednej strony, zadaje duże obrażenia i, kosztem wolnej szybkostrzelności, ma wysoką celność. Z drugiej strony - mały magazynek, mniejsza dotkliwość obrażeń na odległość, a także, bez odpowiedniego doświadczenia, bezbronność w walce wręcz, do której zresztą jest przeznaczony.

W tym momencie kończymy z bronią palną, przechodzimy do tego, co nowe, stworzone.

Blueprints

Trudno powiedzieć, że Apocalypse uszczęśliwił graczy nowymi projektami, ponieważ był tylko jeden projekt - Łom. W zasadzie nie ma o niej wiele więcej do powiedzenia - zwykła broń do walki wręcz, pozwalająca wyróżnić się tym, którym udało się zebrać wszystkie elementy blueprintów.

Broń do walki wręcz.

Dodano kilka nowych broni do samoobrony: rozbitą butelkę i nóż rzeźnicki. O ile z nożem rzeźnickim wszystko jest jasne, o tyle z rozbitą butelką wszystko jest bardziej skomplikowane, bo żeby ją otworzyć trzeba przejść test. Test polega na wyeliminowaniu 5 wrogów za pomocą butelek po winie, tak wygodnie umieszczonych przez deweloperów w każdej z map piechoty w określonych miejscach. W razie potrzeby można znaleźć te lokalizacje w domenie publicznej.

Żetony

Żetony zostały dodane do Apokalipsy w dużej ilości. Każdy z nich gracz będzie musiał odblokować po wykonaniu szeregu wyzwań, których ukończenie zajmie więcej niż 1 lub 5 godzin. Większość liczników nosi nazwy grzechów śmiertelnych: Lenistwo, Rozrzutność, Łakomstwo, Żądza, Chciwość, Gniew i Zazdrość. Reszta to jeźdźcy apokalipsy: "Zaraza", "Wojna", "Głód", "Śmierć".

Każdy żeton jeźdźca wymaga jeszcze więcej wysiłku, aby go zdobyć, ponieważ zadanie jednego z żetonów brzmi: "Zniszcz olbrzyma za pomocą pistoletu Calibri"... Tę właśnie "broń" można zobaczyć w wolnych źródłach, pośmiejcie się do woli. Nie jest to niemożliwe, można tego dokonać albo mając ogromną liczbę przyjaciół, albo wykazując się niesamowitą smykałką do niszczenia gigantów. Przykład: pociąg pancerny ma już mało sił, gracz podbiega, rzuca kilka lasek dynamitu i strzela do niego z calibri, w zasadzie ta analogia jest jedynym sposobem na wykonanie takiego zadania.

Specjalności samobiczujące.

W tym DLC, po wykonaniu zadań, aby zarobić tokeny, istnieje możliwość wykonania kilkunastu kolejnych, aby zdobyć unikalne specjalizacje, które komplikują rozgrywkę. Według twórców, dodanie takowych było skierowane do niebanalnych graczy, którzy są zmęczeni prostotą gry i chcą się sprawdzić. Trudno powiedzieć o słuszności tego podejścia, skierowanego do niewiarygodnie małego procentu graczy, którzy poświęcili wiele wysiłku studiu (a może wręcz przeciwnie - byli zbyt leniwi, by wymyślić coś lepszego, a świetną wymówką była "komplikacja"), ale ja osobiście z niektórymi z nich (używającymi kilku innych specjalizacji i pewnych typów broni) chciałbym spróbować chociaż jednej gry.

Wyniki

Wyniki na DLC Apocalypse są dość jednostronne. Studio Dice, które pracuje nad serią Battlefield, znane jest wszystkim fanom z zamiłowania do zagadek i, czasami, złożoności w ich rozwiązywaniu (i nawet nie czasami). W tym DLC studio postanowiło nie tracić przyczepności, dodając nie tylko, w rzeczywistości, ledwo wykonalne w prawdziwej grze, ale także wyzwanie z butelką, które bez pomocy Internetu nie można odgadnąć, jak również butelka choć jest w wyposażeniu bohatera, i stwierdzono, że aby go zdobyć trzeba ukończyć test, ale co to jest - nikt nie zdecydował.

Ponadto do gry dodano skradające się, pasujące do klimatu gry mapy dodatkowe oraz dobre bronie, których zdobycie nie będzie zbyt trudne.

A więc plusy:

1. atmosfera i wykreślanie;

2. broń;

3. żetony jeźdźca (są niesamowite);

4. ciekawe mapy.

Cons:

1. Wąska specjalizacja;

2. Trudność w zdobyciu tokenów (serio, trzeba płacić za szyk, ale cierpienie za token jest wątpliwe);

Zobacz również